HAASTEITA HYVINVOINTIALUEILLE

 

Kuinka sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut saadaan järjestettyä yhdenvertaisesti, laadukkaasti ja kattavasti hyvinvointialueellamme käytössä olevan budjetin puitteissa? Haasteet ovat mittavat. Niinpä tarvitaankin monialaista osaamista, järkevää suunnittelua ja vankkaa yhteistyötä, jotta saadaan uudistettua ja kehitettyä aiempaa toimivampia rakenteita ja palveluverkostoja. Vielä siten, että täytyy pystyä hillitsemään jatkuvasti lisääntyneet kustannukset.

 

Painopisteen pitää olla jatkossa entistä enemmän ennaltaehkäisevissä ja varhaisen tuen toimissa, mikä on toki selkeästi kannattavaa niin inhimillisesti kuin taloudellisestikin. Nämä varhaisen tuen palvelut tulee olla jokaiselle alueen asukkaalle tarjolla, mutta erityisesti ne täytyy olla sujuvasti saatavilla niitä tarvitseville lapsille, nuorille, lapsi- ja omaishoitoperheille sekä ikäihmisille. Raskaan korona-ajan myötä hankaloituneen terveydenhuollon hoitovelan ja sosiaalitoimen palveluvelan korjaamiseksi tarvitaan nyt ponnekkaita toimia ja myös lisäresursointia. Sote-peruspalveluja tulee vahvistaa ja kehittää siten, että turvataan kaikille saavutettavat, oikea-aikaiset lähipalvelut. Niitä voidaan täydentää/ osin korvata digi- ja liikkuvien palvelujen avulla.

 

Henkilöstöstä, joka tuottaa meille palvelut omalla työllään, täytyy pitää huolta työoloja kohentamalla, työhyvinvointia lisäämällä ja työkykyä tukemalla. Tämä on merkittävänä edellytyksenä myös sote-henkilöstön riittävyyteen. Työntekijät ovat oman työnsä asiantuntijoita, joten heitä tulee kuulla työn kehittämiseen liittyvissä suunnitelmissa. Hyvän, paneutuvan johtamisen tuella ja yhteistyössä voidaan muokata työskentelytapoja ja -malleja siten, että ne ovat aiempaa toimivampia, laadukkaita sekä työntekijöiden aikaa ja voimavaroja säästäviä.

 

Omassa työssäni lääkärinä kuntoutuksen ja työterveyshuollon aloilla olen saanut toimia moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Olen saanut toistuvasti kokea sen hyödyn ja edut, mitä eri tahojen asiantuntijat voivat antaa yhteiseen suunnitelmaan. Ja ennen kaikkea parhaaseen, realistiseen suunnitelmaan ja lopputulokseen päästään, kun asiakas on keskiössä.

 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä alueellamme tulee olla keskeistä eri toimijoiden, kuten yhdistysten, järjestöjen, kuntien, seurakuntien ja yritysten välinen yhteistyö. Palveluketjujen jatkumo täytyy varmistaa myös yhdyspinnoilla sote-toimintojen kanssa. Yksilöllisten tarpeiden mukaiset palvelut oikeaan aikaan tuottavat tulosta. Tiedonkulun pitää olla sujuvaa, jolloin myös säästetään toimijoiden aikaa ja voimavaroja. Näin he voivat keskittyä oman asiantuntijuuden mukaiseen perustehtäväänsä. Olemme nyt koronarajoitusten aikana oppineet ja harjaantuneet käyttämään erilaisia digiyhteyksiä työskentelyssä ja neuvotteluissa. Näiden eri tietoteknisten keinojen käyttäminen on tarkoituksenmukaista, jotta yhteistyötä ja suunnittelua voidaan sujuvoittaa ilman turhia välivaiheita ja viivytyksiä. Hyvinvointialueellamme on tärkeää edistää ja vahvistaa meidän kaikkien osallisuutta ja siten arvokasta, jatkuvaa vaikuttamismahdollisuutta myös vaalien jälkeen.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit